torsdag 8 maj 2014

att tömma frysen



Har tydligen varit snål på de infrysta jordgubbarna, för där fanns massor kvar. Jag testade en ny variant på den klassiska finska vispgröten. Jag bytte ut lingonen eller vinbären och ersatte dem med mixade jordgubbar. MUMS!
Koka upp 7,5 dl vatten och rör ner cirka 1,5 dl mannagryn. Låt koka cirka 5 minuter och rör om hela tiden. Den blir väldigt tjock. Rör sedan ner de mixade jordgubbarna, cirka 5 dl, och sockra efter eget behov. Om du vill kan du koka med de mixade jordgubbarna, men jag tycker att smaken blir intensivare om de får vara okokta.
Låt gröten svalna och vispa den sedan med elvisp tills den blir riktigt fluffig. Avnjuts med kall mjölk!
Kolla in Fabrikens matnyttiga tips idag torsdag!

6 kommentarer:

  1. Men vad gott! Och vilka fina bilder. Vi har samma porslin där hemma. Favvis.

    SvaraRadera
  2. Så bra att variera recept till sin egen tappning. Ser gott ut.


    Ha en fin vecka. // Lissen

    SvaraRadera
  3. Mumsigt! Jordgubbar är aldrig fel!

    SvaraRadera
  4. Lucky you, frysta jordgubbar är perfekta att mixa med lite limesaft, sockerlag (eller florsocker) och rom till en Strawberry Daiquiri ! Hoppas det blir varmt snart, då ska jag köpa lite frysta gubbar.
    Susanne

    SvaraRadera
  5. Finsk vispgröt? Aldrig hört om innan men verkar gott :) och fina bilder!

    SvaraRadera
  6. Susanne, tack för tipset! En Daiquiri är aldrig fel! Och Jenny i Sverige tror jag ni kallar det för klappgröt :)

    SvaraRadera