torsdag 4 april 2013

belysning


Idag är temat Belysning inne hos Fabriken. Ett av mina absoluta favoritämnen. Jag hade förmånen att få var med i Den stora boken om belysning, skriven av Linda Wiktorsson-Lång och fotograferad av Maria Rosenlöf. Här några av bilderna som fotograf Maria Rosenlöf tagit hemma hos oss. Bilderna är fotade från hennes fotografier.


Jag har en förkärlek att ibland arbeta mer med lampans form en ljusegenskapen. I Light Years Caravaggio så jag samma former som i våra stolar och den runda bordslampan kändes given vid den prickiga stolen. Och att "påslampan" skulle hamna bredvid några riktiga papperspåsar kändes också klart.
Likaså gillar jag att arbeta fram skuggor. Med hjälp av karaktäristiska föremål och dold ljuskälla, går det att trolla fram fina skuggspel. Titta in till Fabriken för mer inspiration.

3 kommentarer:

  1. Det är spännande med bslysning och ljus, jag önskar jag hade mer kunskap och möjlighet att lägga tid och pengar på det.

    SvaraRadera
  2. Åh så fint, ja rätt belysning kan verkligen ge det där lite extra. Det är sannerligen en konst =)
    Ha en fin dag
    /Jennifer

    SvaraRadera
  3. hej,
    citronbilden är så fin, som ett konstverk. Själv är jag jättedålig med belysning. Tycker bäst om naturligt ljus. Ett problem när jag bor i tätort.

    SvaraRadera