söndag 12 februari 2012

glas


Temat hos Fabriken är denna gång glas i inredningen. Som hos många andra finns även här glas i alla former och hörn. Att vi ärvt ett ton finskt glas i alla kitsch- och färgvarianter gör att det nästan blivit för mycket för egen del. Mycket har sålts på loppis och mycket har burits hem. Jag anstränger mig för att hitta tillfällen att använda allt åtminstone någon gång.
På en byrå i sovrummet har jag däremot samlat några favoriter som är mer enkla och strama både i formspråk och färger. Jag tror Kaj Frank står bakom den blåa vasen från Iittala och den gråa skålen från Nuutajärvi. Rätta mig gärna om jag har fel. Och så här framför en glasram speglar de sig fint de dagar ljuset tittar in. Titta in till Fabriken, där är rena glaskavalkaden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar