tisdag 6 september 2011

på längden och tvären


I år skördar jag tomater som aldrig förr. Jag valde att gå den långa vägen och ta frön från fjolårets bästa. Torkat, vårdat och sått och därefter planterat om typ fem gånger. Smakar det så kostar det. Jag tror inte jag gör om det nästa år. Men utan växthus plockar jag nu mina trettio tomater om dagen. Det blir tomater i alla former.

Här lägger jag in en favoritpastasås. Den här lärde mig mina italienska kompisar nere i Schweiz och du gör den på samma tid som pastan kokar. Den är inte speciellt näringsrik, men ibland får man fuska och barnen gillar den skarpt.

CINQUE P  

panna, pomodoro, parmesan, peperone & pepe 

Blanda allt i en kastrull och koka några minuter,
servera med pasta och mycket riven parmesan

2 dl lättgrädde 
1 burk passerad tomat eller egna passerade tomater, 
2 dl riven parmesan
1 tsk paprikapulver 
malen peppar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar