torsdag 17 mars 2011

min stol

Min stol och schweizarnas stolthet. Den har länge, länge funnits på önskelistan. Men i takt med att den blir bara dyrare och dyrare försvinner hoppet om att få en egen. En vit i vårt bibliotek eller uppe i relaxen skulle sitta fint.
Nu fick jag ju i allafall sitta fint hos våra goda vänner nere i Schweiz. De hade nyligen inköpt både soffa och fåtölj. Min fåtölj! En gammal klassiker LC2 från schweizaren Le Corbusier, som fortfarande lever kvar. Här bryter den av på ett fint sätt till allt trä som finns i lägenheten. Att den är riktigt mysig att sitta i behövs väl inte sägas.




Lite suddiga och mörka bilder från en helmysig schweizisk raclettkväll. Interiören är typisk schweizisk, väggar och enstaka möbler i arvenholz, vilket man gärna och stolt bevarar. Det känns genuint. Att man sedan toppar det med riktiga designpärlor som armaturer, enstaka möbler och moderns konst gör det så rätt. 



Att den finns i betong sedan 1982 visste jag faktiskt inte  -  Concrete Chair av schweiziska formgivaren Stefan Zwicky. Undrar vad det kostar att få en hem-transporterad? Att den skulle passa hos oss på vår stora betongaltan är jag helt säker på, och dessutom underhållsfri! 

3 kommentarer:

  1. En dröm för en betong- och Corbusierälskare! Var bara tvungen att göra ett inlägg om den, länkade till dig! Hoppas det är ok!
    Irene

    SvaraRadera
  2. Ja -absolut! Kul att du tittade in.

    SvaraRadera
  3. Jag satt och drömde mig bort på Cassinas hemsida, var nog kvar i den drömmen när jag skrev... Klart det är LC2, tack för rättelsen!
    Hej hej

    SvaraRadera