fredag 14 januari 2011

fredag


Allas vår fredag, veckans bästa dag. 

Jag försöker vara ledig på fredagarna. Det fungerar för det mesta. Då faller de trevliga sysslorna, som städa, handla och tvätta kläder på mig. Ibland får man fuska och då finns det tid för andra trevligheter som att möblera om och flytta skålar. Mannen har svårt att förstå. Lika svårt är det för mig att förstå att man kan se TRE HOCKEYMATCHER på rad!


En liten redesignad fredagshistoria:






1993 började två killar, Markus och Daniel Freitag, i Schweiz att sy väskor av gamla däck, lastbilspresenningar, bilbälten och cykelinnerslangar. Tanken var att väskan skulle vara slitstark och vattentät.
Inspirerade av den tunga trafiken i Zürich, där motorvägen löper genom staden, ville de först och främst sy väskor för eget behov. Det blev någonting annat. Idag har företaget över 80 anställda. Deras väskor säljs i över 300 butiker världen över. En finns i Stockholm.
När jag bodde i Schweiz fick jag nästan nog av väskorna. ALLA hade en Freitagväska. Alltså fick det vara för mig. Nu har det gått en tid och jag kan tänka mig en. De är ju onekligen min stil - lite grovt, manligt, grafiskt och färgglatt. Ett plus är förstått att det finns bara ett exemplar av varje! Och modellerna är många - gillar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar